3. desember 2008

Førjulstid i Nordkjosen

I Blånisseland en søndag i november... Samuel like ihvertfall det han ser. Æ syns i allefall at de har fått til et fint opplevelseshus i Myrefjell, kanskje litt dyrt da hvis man har mange unger som skal være med. Æ kan trygt anbefale kaffen og alle godsakene i kafeen der. Syns virkelig at de har fått til de forskjellige utstillingene rundt omkring der vi dro med toget.


Her er det andre runde med toget... Ser dåkker at det næsten glitre av auan på guttungen?






Siste novembersola i de fjellan som vi e så gla' i... Hattevarr'n å Sjufjellet. Tatt ved Tamokvatnet en lørdag i midten av november. Æ bare måtte stoppe å ta bilde, litt synd at æ har de flekkan på linsa på kameraet mitt. Har endelig fått levert det inn på service, håpe for all del at det går på garantien....




Bare måtte ta med et bilde fra julemessa som vi hadde 22. november. Æ hadde nån tøvating (engla å hjerta å sånt) og nån strikka sitteunderlag som æ sælte. Benedicte hadde lagd mange forskjellige ting av nøtter som ho sælte. Ho hadde også lagd en haug med julekort (Veronica hadde også lagd nån av kortene). Til slutt må æ ta med at vi (Veronica, Benedicte og æ) hadde lagd 3,6 kg med sukkertøy av forskjellige slag; kongen av Danmark, jordbærdrops, epledrops, fløtekaramell, peppermintdrops og salmiakk- og lakrisdrops. De gikk som "varmt hvetebrød". Nita hadde forøvrig også nån strikkaengla som ho sælte.

Messa va ganske så vellykka, det va folk innom heile tida.

Adventshilsen fra Jorunn med familie

2 kommentarer:

terje sa...

Det var veldig fine bilder.Det er tydelig at det er minst en som storkoser seg inne i det blåe fjellet.
Med så korte dager som vi har no om dagan så blir det mye inneværing og mimring i gamle minner og sagn og bilder.
Jeg gleder meg stort til første juledags morgen.Da kan jeg ta fram alle juleheftene som jeg har kjøpt.
Favorittene er Vangsguttene og ikke minst historia om Jens von Bustenskjold.Jeg hørte ei fortelling før helga om at Sigurd Lybeck som
er forfatteren bak historia om Bustenskjold, var på besøk i Tamokdalen før krigen.Jeg har tidligere sakt at historiene i bustenskjoldheftet er akkurat slik som jeg husker livet i dalen var før.Om det er noen sammenhen her er vanskelig å si,men av en eller annen grunn er det noen personer i heftet som er mistenkelig lik noen gamle dalinga.Jeg skal ikke nevne navn.Det kan bli for heftig.
For øvrig så syns jeg at det er spor etter noen kommager nede til venstre i bilde fra Tamokvatnet.E det veian etter han Hans Persa?
Det var akkurat der han sette fyr på tyttebærlyngen,slik at kunne så grasfrø, for det var lite med innmark på Harkinn.
Jeg tror det er best jeg avslutter her så jeg ikke helt fortaper meg i historier og minner fra
gammeltida.Til slutt ei lita historie som jeg aldri kommer til å glømme er da Augustinus Øvergård fikk Baronen
(Hjalmar Liland)til å sitte fram i spissen på snyplogen for å tyngne den ned.Hadde det skjedd nå i dag, så har begge blitt satt inn er jeg sikker på.Jeg glømmer det aldri, for han så ut som et fyrtårn fram i plogspissen. Fortsatt god ventetid.

Jorunn og Steinar sa...

Hei igjen Terje

Tenkte æ sko kommentere det du hadde skreve om stjernan og Aurora Borealis. Tar det likegjerne her. Va ute for en halv time sia og det va et flott nordlys på himmelen. Jo, æ sætte pris på det når æ ser det, det kan du tru æ gjør. Det flotteste nordlyset æ har sett i mitt liv va en time før midnatt nyttårsaften 1999. Det va som himmelen levde i farger og lys; heilt fantastisk. Var på hytta på fjellet og noe bedre tusenårsskifte kan man vel ikke få. Det va som om naturen ønska år 2000 velkommen på sin egen måte.

Ellers e æ ikke heilt inne på de forskjellige stjernebildan, kan bare de heilt vanlige, dessverre.

Artig det du skriv om Bustenskjold & co. Ja, kanskje det er nån gamle tamokdalinga som har stått modell! He, he...

Hilsen Jorunn