7. oktober 2008

Høstetid

Her ser dere ett bilde da familiene i Kirkevik,Hamnvåg og Bardufoss tok opp årets potetavling,nå er det knapt en mnd siden poteten kom i hus men,det er en flott høstdag som Elisabeth foreviget,det er jeg som er fører av doningen ,International harvest 354 ,38 hk som pappa kjøpte ny i 1973.Apropos traktoren så kommer jeg på en episode, var nok i 73 -74 Atle og jeg var 8-9 år,det var en vanelig tid å begynne å kjøre traktor da..i en middagskvil deiv vi på å rygget med skikkelig springfart opp etter berget som nå er fundament for balkongen på Martha & co sin hytte .Vi ble selvsagt oppdaget ,dæken gamlingen va bøs..husker at jeg sprang til skogs å kom ikke ned før til kvelds..Atle kom ikke ned, han har jo bygd hytte i skogen. Ja lykken var nok bedre enn forstanden.

På bildet vises mine blonde brødre,som følger med om alt går rett for seg.

Høsten går nesten utelukket med til sausanking ,sortering,veiing,levering av sau og lam .
Så er det ei god uke med ferie i Dividalen,samt de påfølgende helger.

Som nabo ser æ at Almarfjøsen trer fram i ny å flott drakt,dokk e flink Terje og Liv Inger.
Å det er jo ikke noe som er så fint som velflidde hus og fjøs midt inne på ett grønt jorde.

God høst fortsatt alle sammen.

7 kommentarer:

atle sa...

Du Inge,- vi begynte enda tidligere å kjøre traktor. Før den avbildede traktorn hadde fadern en International 275 uten veltebøyle. Huske at æ og du kjørte den, mens fadern og Tore tok opp hesjestaur. Vi va så små at en sto på stigbrettet og brukte begge føttene på klusjen, mens den andre styrte. Huske og at vi kjørte med gråtassen gjennom hagegjerdet og en gang gjennom bordkedninga på fjøsen. det var tider, men så er vi blitt flike til å kjøre traktor!!

Rigmor sa...

Hehe:) Dokker e gal:)) (nåkka som ligg tell slekta?)Har vel sjøl hadd litt traktorkjøring i ung alder. Mn trur det gikk bra og upåakta hen!

Synes det e veldig deilig å være i Malangen, men i år har vi vært der lite(jobb og fjellet som har lokka)Men vi va no der forrige helg. Va forresten på omvisning på "andre sia" Malangen Brygger. Fint va d. Robin trakk Birgit ut som vinner av gavekort på SPA, så ho blir vi vel å finne der tell neste år:)

Men kor dokker har gjort av fesken?

Jorunn og Steinar sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Jorunn og Steinar sa...

Veit dokker, når dokker fortell om slike gale påfunn så kom æ på nokka æ gjorde i min barndom. Utfør trappa heime lå det ei jerrykanne, tror vel egentlig at det var nesten tom. Æ var vel 6-7 år? og fant ut at æ kunne lage et lite bål på den. Fant fram noe vedrusk, never og litt fyrstikker. Vips, så var det et lite bål der og vips var det noen som oppdaga det. Husker faktisk ikke om det var mamma eller pappa som kom ut og oppdaget bålet, det einaste æ huske e kjeften æ fikk. Ja, der var også lykken bedre enn forstanden...

Jorunn

terje sa...

He he. Det med å begynde å kjøre traktor i veeellldig tidlig alder ligger hvis latent blant karan i denne familien.
En sommer jeg var på besøk i Kjerkevika, husker ikke eksakt årstallet, men det var såpass tidlig at jeg hadde lært meg å sykle men var for liten til å nå opp på sykkelsetet. Jeg sto å trødde. Onkel ingvar hadde fått gråtassen og den var som en magnet for en gutryss i den alderen. Jeg fikk lov å starte å småkjøre litt på jorda. En gang traktoren sto parkert foran lembrufoten,så blei fristelsen så stor at jeg bare måtte prøve mine kjøreferdigheter. Problemet var at når jeg skulle stoppe så tok jeg feil av bremsa og kløsjen. Resultatet blei at jeg kjørte rett i lembrufoten og traktoren blei stående å spinne til Ingvar kom settanes og fikk stoppa det hele. Det er forøvrig sant som Atle sier at vi er blitt noen kløppere å kjøre traktor. Jeg opplever det hver dag hvor elegant jeg og han Massey samarbeider. Ikke sant? He he. Jeg lurer på hvor jeg hadde havnet hvis ikke lembrufoten ikke hadde stått i vegen --------

Gunn - Tore og gutta boys sa...

Veit dokker - det va brødrene mine som stod for alt sånt. Sjøl va æ bare lydig og snill!
men det var ikkje bare traktorn, det var båltenning under naboens gammelfjøs (som var full av tørrhøy) det var vedhogst- der tommelfingeren til Atle ble kløyvd. Det var hammerkasting der en av dem har stort arr i bakhodet osv osv... mens æ....!!!
Dessuten så vant Tore også SPA på Malangen brygge...

Inge sa...

Dæken for en traktor intressert familie vi e.