15. januar 2009

Det årlige lutefiskselskapet i Lia!

Siden ingen andre har publisert bilder fra det årlige Lutefiskslaberaset 5.juledag, så kan vel jeg publisere de få bildene jeg tok. :)
5.Juledag møtes vi i Heimdalvegen 30, for å spise nyyyyydelig lutefisk!
(Nå trekker vel min far og mine onkler blandt annet på smilebåndet, siden jeg ikke er den som forsyner meg flest ganger av lutefiskfatet! For å si det mildt! hehe...)
Lutefisken blir tilberedt av Atle og Grethe, og inntas av resten av familien.
Eller, blir det nå det?
Da denne tradisjonen oppsto ble det i hovedsak servert lutefisk med diverse lutefisk-tilbehør.
Mens de minste barna fikk noen pølsebiter til poteten sin i stede for fisk.
(Nå må du gufar rette mæ i katti denna tradisjon oppsto og KÆM som va små da! Va d kanskje da ho Charlotte og han Markus som va minst da vi begynnte!?)
Og i tillegg til barna fikk Tante Elisabeth lov til å "la vær" å spise fisken ho og!
(Og hennes grunner får hun dele om hun føler for det!) :)
Men ettersom årene har gått har bare "barnebordet" vokst og vokst.
Og i stede for å flytte over på "voksenbordet"/lutefiskbordet etterhvert som vi har blitt større, så har vi blitt værende på barnebordet,
og nå er faktisk menyen der blitt ganske så "fancy"!
I fjor fikk vi servert kylling,ris og bearnaise.. Nam!
:)
Her er bilde av "barnebordet"! :)
(Glemte å ta bilde mens vi spiste, så det ble bare av tomme tallerkner desverre.)


Slenger også med et par bilder av den vakre og hææælige gjengen!

(Legg merke til min søster Lene- hun er den eneste som faktisk er flytta over til voksenbordet! Men de driver og lokker og smisker med at de tilbyr akevitt og øl ved det bordet, så tror ikke det er så lenge til Bengt Inge lærer seg å like lutefisk! hehe...
Og så har vi jo min kjære samboer da- han liker faktisk lutefisk, så han har og fått plass ved de "voksnes bord"... )




Takk for maten- sees 5.juledag i år!
Hilsen Hege :)























2 kommentarer:

Inge sa...

Heia Hege.
Ja dette er fine minner fra fjorårets lutfisklag.
Så lenge barnebordet bare blir større å større blir det flust med sjåfører framover..
Men er det noen som kommer på det rette bordet så ,er det alle rettigheter , slik er bare reglene.
Du får fortsatt ha godt nyttår hils guttan

terje sa...

Det er vel bare å innrømme det, en gang alle, at Andreassen`s er en matglad familie som liker å kose seg rundt matbordet.Først så er det rakfisk, så er det lutfisk og nå kjem skreien(gadus morhua)siganes inn til kysten.Da blir det skreimølja for alle pengan med lever,rogn,syllmaga,torskemaga fyllt med lever,kjæka og nødvendig tilbehør.Jeg har sikkert nevnt dette før,men det beste pappa visste om var akkurat sånn mat.Det å kunne dyppe flatbrødleiven ned i fiskesøet(deretter smurte han litt sirop på leiven,det var djevelsk godt må jeg tilstå)sto for han som noe av det ypperste han visste om i matveien.Så vidt jeg kjenne til, så kjem det siganes en skrei eller to til kai på Nordgård til helga, så da er det bare å begynde å tøye ut mageskinnet og finne fram de romslige klean.Var forresten på konsert i går kveld og hørte på Chorus Borealis.Blant de mange sangerne,var det selvfølgelig et blad Andreassen.Det var en fornøyelig aften i Istindportalen.