22. juli 2008

Fjelltur til Dærta

Jeg, Tom og Robin var de heldige som fikk dra på fjelltur, mens Cecilie skulle være hjemme med farmora. Vi starta tirsdag i lett vær over den ekle hengebrua ved Innseth. En liten regnskur nådde oss før vi kom til Rostadhytta. Et par var ved hyttene allerede. Den nyeste hytta var akkurat åpna, så vi fant ut at den ville vi prøve. Det var jo den reneste festsalen det! Stor, lys og flott. Vi var litt ubestemt hvilken retning vi ønsket å gå i. Mot Stor-rostad eller Dærta. Men neste dag bestemte vi oss for Dærta. Det ble en lang tur i regn, sol, sludd og mygg. Vel fremme om kvelden ble det suppepose.

Neste dag var planen å gå inn til Harvès, å prøve fiskelykken. Vi startet innover i et lett vær, og med planer om å fiske både i elv og vann. Elva var stor sånn at vi kom ikke over den. Fisken bet i takt med myggen. Og no veit vi kor vi skal til vinteren:) Vi måtte av flere omstendigheter snu før vi kom til lombolan, og det tror jeg kanskje vi skulle være glad for. På retur kom det paret som lå første natta på Rostad.(de hadde gått ruta Leirvatne-Malla-Dærta)Og de kom hesblesend til oss å lurte på om vi såg bjørnene!!!. De hadde gått opp i lia, og så ned på oss, og bjørnene. Mor med 2 barn på tur mot oss. Men "uheldigvis" snudde de igjen. Og jeg som ville ta bilde! Kvelden kom og vi gikk mot hytta, i en alvorlig haggelskur. Det ble en koselig kveld i hytta med kaffe og whiskey

Neste dag pakka vi for nedtur mot Rostadhytta. Vi skulle bare ha et fiskestopp på 929. Men vannet gav ikke noe, bare tok(ørretslukene mine!)

Utrolig når du går langt inn i fjellheimen hvor mye og ulike folk du treffer på! Tyskere, tsjekkere, dansker, kinesere og finner. Og ikke alle like forberedt.

Men en alvorlig fin tur!! Blir nok mange flere sånne dit.

terje sa...

Det var veldig flotte bilder og en fin beskrivelse av turen. Synd at dere ikke fikk se bjørnene. Det ville ha vært en opplevelse av de skjeldne,men samtidig kanskje litt skremmende. For øvrig er det flott å se Robin med stor sekk og fjellutstyr.Han kommer til å bli en ekte fjellguru med tiden. Det er jeg sikker på.
Ei lita historie fra en tur vi var på og hvor vi overnatta i Dærtahytta. Vi hadde gått fra Rostadhytta via Stor Rostad og kom fram til Dærta
god å varm i toppen.Opp i lia ovenfor hytta kommer det en litt stor bekk rennende.Friskt og klart vann som virkelig innbød til en frisk dukkert.Jeg tror jeg aldri har opplevd maken til forfriskende bad.Etter jeg var ferdig å bade og på tur ned til hytta så tverrsnudde jeg og gikk opp til bekken for å ta en ekstra dukkert.Så forfriskende var det. Dette var og er for meg en ubeskrivelig flott opplevelse.ET skikkelig "smultronstelle" som svenskan sier.
God tur videre.

terje

Jorunn og Steinar sa...

ja, det der med bjørnan fikk vi fortalt om i helga. Æ tenkte faktisk på Rigmor & Co da æ læste om bjørnan i avisa de dagan dæm gikk. Ouwæhh!!!

atle sa...

Hei!
Flott turbeskrivelse fra kejnte fjellområder. Rostaddalen fra hyttene og innover mot Stor Rosta er helt fantastisk. Vi ( brødrene) har vært der hvert år siden tidlig 90 tall og fiska i elva og vannene rundt om. Rett nok avbrutt ett år (1998)hvor vi var i skaterdalen, og det året var det noe som manglet... Har hatt noen fantastiske turer dit med mye fin fisk og store naturkontraster med nysny og bading i elva som ytterpunkter. Nå planlegg vi ny tur, men egentlig trengs det ikke planlegging for vi vet at vi alltid tar turen i månedskifte juli/august. etterhevr har flere og flere kommet til for å være med, ja de som kommer lengst er kjenninger fra Lofoten som kommer kjørende for å gå i fjellet hos oss.
Ellers må det på det sterkeste beklage at jeg ikke har vært aktiv på bloggen, men det skyldes at vi/jeg har vært på "farking" siden midten av juni. Først i Polen på skoletur med Martine i drøyt en uke for så å pakke til familietur til Hellas i drøyt tre uker. Nå er det hytteliv og fjelltur som står for tur resten av ferien. Skal prøve å lage noen reisebrev når hverdagen kommer!
Fortsatt god sommer alle sammen!!

anita sa...

Hei.
Får fjellyst av slike bilda. Har sjøl vært i området og veit at det er fint der. Å så blir man så fornøyd med seg sjøl etterpå. Godt å kjenne litt gangsperra!